Hutba direktora Biblioteke u džamiji Behram-begove medrese

JU Specijalna biblioteka Behram-beg

Direktor Biblioteke dr. Ahmed Hatunić održao je hutbu 04. 07. 2025. godine u  džamiji Behram-begove medrese, koju prenosimo u cijelosti:

Hvala Allahu Uzvišenom, Milostivom i Samilosnom kojeg svakoga dana molimo da nas uputi na pravi put,

Hvala Allahu Uzvišenom na blagodatima duhovnoga i materijalnoga u nama što nas čini ljudskim bićima u pravom smislu te riječi i Njegovim dostojnim namjesnicima na Zemlji,

Neka su Allahovi blagoslovi i mir na vjerovjesnike i poslanike- bespogovorne uzore ljudi u vjerovanju, činjenju dobra i u svakom koraku života za sva vremena i do kraja svijeta,

Neka su Allahovi blagoslovi i mir na posljednjega, završitelja svih poslaničkih misija, svjedoka, donosioca radosnih vijesti, onoga koji opominje i koji je ustvrdio da je svako onaj ko igra na sreću i ko se kocka griješnik i neposlušnik naspram Uzvišenog Allaha Gospodara i vladara svih svjetova,

Neka su Allahovi blagoslovi i mir na njegovu časnu porodicu, vjerne drugove-ashabe i sve one  koji riječima i djelima svjedoče božansku moć i sveznanje.

Neka je milost Uzvišenoga nad svim našim precima, roditeljima i praroditeljima kroz sva stoljeća i generacije od početka svijeta.

Zazivam obilja darova i blagodati nad bosanskim šehidima u berzehskim staništima,  koji su položili svoje živote u gradivne stubove i temelje države  Bosne i Hercegovine a koji su nama stalna opomena i podsticaj da nastavimo uspravno hoditi i graditi sebe, svoje porodice i svoju domovinu Bosnu i Hercegovinu.

Prizivam zadovoljstvo, milost te berzehske i ahiretske počasti za plemenitog Behram-bega, vakifa-osnivaču Behram-begove medrese u Tuzli,  uz molbu Uzvišenome da ga za mnogobrojne plodove dobročinstva obilato nagradi!

 

Poštovana braćo i sestre,

Danas je 9. dan mjeseca muharrema 1447. hidžretske godine ili 4. juli 2025. godine po gregorijanskom evropskom kalendaru.

U danima smo časnoga i svetoga mjeseca muharrema, prvoga mjeseca hudžretskoga kalendara,  jednoga od svetih i odabranih mjeseci u godini u kojem  muslimani čitavoga svijeta započinju novu godinu koja dolazi nakon obreda hadža, žrtvovanje kurbana i obilježavanje bajrama kao jednoga od dva najveća blagdana u kojima muslimani pokazuju radost i zadovoljstvo. Sutra je deseti muharrem, dan ašure, u kojem se vjernici prisjećaju dana spasa Nuha a.s. i njegovih sljedbenika kao i drugih Allahovih poslanika i njihove tradicije posta u tome danu iz zahvalnosti Uzvišenom. Ibn Kajjim El-Dževzijje o postu Dana ašure, koji je pohvalan ali ne i obavezan čin kaže:“Tri su stepena (načina) posta (dana Ašure), najpotpuniji od njih je da se posti i dan prije i dan poslije njega, a nakon toga da se posti deveti i deseti dan, a nakon toga je izdvajanje postom samo desetog dana.“

Svi islamski obredi i oblici ibadeta koji su propisani imaju za cilj između svega ostaloga da moralno i odgojno djeluju na čovjeka, da ga duhovno uzdignu i učine ga više svjesnim veličine, svemoći i savršenstva Uzvišenoga Allaha Kojem trebamo robovati i od Koga pomoć i zaštitu trebamo tražiti moleću ga da uvijek budemo na pravome putu.

Svaki naš ibadet i pokušaj približavanja Uzvišenom Allahu trebalo bi da nas učini boljim ljudima koji če činiti samo dobro, sebi i drugima, i koji će izbjegavati sve ono što je zabranjeno, ružno i štetno za pojednice, porodicu i društva u kojima ljudi žive.

Islam je donio krunsko i pečatno zakonodavstvo  koje će trajati do kraja svijeta na svim mjestima i odnositi se na sve ljude,  što misiju posljednjega Poslanika s.a.v.s. čini drugačijom u odnosu na sve prethodne poslaničke misije, Islamsko zakonodavstvo ima svoje opće ciljeve koji štite najvažnije vrijednosti u životu čovjeka bez kojih je nemoguće normalno odvijanje života.

Tako islam štiti vjeru čovjeka, njegov život, imetak, razum, potomstvo i čast donoseći čitav niz praktičnih propisa čija primjena će zasigurno donijeti sreću i zadovoljstvo ljudima na ovom i budućem svijetu. Uzvišeni Allah na više mjesta u Kur’anu  govori o tome da je On taj koji daje opskrbu svemu onome što je na nebesima i na Zemlji iz svojih bezgraničnih obilja čiji je isključivi vlasnik i vladar. Polazište vjernika da je Uzvišeni vlasnik svega s jedne i darovatelj blagodati i nafake s druge stane, važno je vjerovanje za ispravno shvatanje života i ponašanje čovjeka koji mora biti svjestan svoje malenkosti, zavisnosti i prolaznosti kao i toga da će od dobara na koncu steći onoliko koliko to Uzvišeni Allah hoće.

Želja jednoga dijela ljudi savremenoga doba u našem društvu jeste da na što brži i lakši način dođu do zarade i materijalnih dobara ovoga svijeta ne pitajući se pri tome o vrlo važnom pitanju a ono glasi da li je ono što čovjek stiče stečeno na halal ili haram način. Mnoštvo je vidova haram sticanja i haram zarade za kojim posežu žitelji našega vremena a jedan od načina koji donosi jako mnogo štete pojedincu, njegovoj porodici i društvu jesu igre na sreću ili kocka.

Radi se o gotovo sveprisutnome problemu koji sve više pogađa naša sela i gradove, mlade i stare, obrazovane i one koji su manje obrazovani gradeći u njima gubitničku svijest koja počiva na uvjerenju da se igrama na sreću, kockom, nagradnim igrama,  ili opkladama a ne trudom, radom i zalaganjem mogu postići uspjesi i riješiti materijalni problemi, oskudice ili siromaštva.

Uzvišeni Allah je u Kur’anu jasno i beskompromisno zabranio svaki vid kocke ili igre na sreću u ajetu u kojem se jasno zabranjuju alkohol  i sva opojna sredstva:

O vjernici, vino i kocka i kumiri i strelice za gatanje su odvratne stvari, šejtanovo djelo; zato se toga klonite da biste postigli što želite. Šejtan želi da pomoću vina i kocke unese među vas neprijateljstvo i mržnju i da vas od sječanja na Allaha i od obavljanja molitve odvrati. Pa hoćete li se okaniti? El-Maide, 90, 91

Sa stanovišta islama kocka predstavlja svako ulaganje na sreću koje podrazumijeva da neko ulaže a neko gubi novčana sredstva ili nešto drugo, a što počiva na slučajnosti, sreći, umješnosti i vještini igre, brzini, snazi pa čak i znanju ukoliko postoji ulaganje takmičara ili igrača na način da pobjednik dobiva a onaj ko izgubi igru ili bilo šta drugo gubi uložena novčana sredstva.

Allahov poslanik s.a.v.s. je ustvrdio da onaj koji kocka čini neposluh prema Uzvišenom Allahu i njegovom poslaniku poistovjetivši kockara i igrača na sreću s onim ljudima koji su natopili svoje ruke u meso i krv svinje, odnosno onim ljudima koji jedu svinjsko meso.

Interesantno je da je zabrana kocke spomenuta u istom ajetu u kojem se zabranjuju žrtvenici za kumire, gatanje, i alkoholna pića i opojna sredstva što aludira na bliskost u jačini zabrane s jedne i veličini grijeha s druge strane a sve u nastojanju da se ljudi okane tih grijeha koji doslovno guše savremeno čovječanstvo.

Kocka i sve vrste igara na seću sa sobom nose čitav niz loših posljedica poput oslanjanja na sreću a ne na trud, ruše domove i izazivaju neprijateljstvo među ljidima, odvraćaju od ibadeta, podstiču na ljenost i kriminal, izazivaju brigu i tjeskobu i navode čovjeka na druge grijehe i prestupe.

Vrlo je važno znati da su sve vrste igara na sreću islamom strogo zabranjene bez obzira na njihovu vrstu, ime i načine igre, i da potpadaju pod zabranjenu aktivnost koja se nazoiva EL-MEJSIR a koja svojim izvornim značenjem na arapskom jeziku ukazuje na želju čovjeka da olahko i bez zalaganja ostvari materijalnu dobit i riješi svoje poteškoće.

Rješenje za materijalne poteškoće nije u slijeđenju šejtanovog puta, odvratnih stvari i šejtanovog djela poput kocke već je spas u čvrstom vjerovanju da Uzvišeni Allah daruje i daje iz svojih obilja, te da se mora vrijedno raditi u životu na ovome svijetu da bi se zadobili uspjeh i spas na oba svijeta.

Nadamo se i vjerujemo da će sinovi i kćeri našega naroda u sadašnjosti i budućnosti biti više svjesni božanskih postavljenih granica dozvoljenoga i zabranjenoga, halala i harama, ne samo u području ishrane,  već u svakom djeliću ljudske stvarnosti a naročito na polju sticanja nafake i sredstava za život,  jer čovjek mora živjeti od onoga što je dozvoljeno a ne zabranjeno te opskrbiti svoju porodicu isključivo iz halala!

Allahov Poslanik, s.a.v.s., u hadisu kaže: “Čovjek će zbog dugog putovanja biti neuredan, prašnjav i takav će dići ruke prema nebesima, moleći: -O Gospodaru! O Gospodaru! A njegova hrana i piće njegovo i odjeća njegova su na haram /na  nedozvoljen način stečeni, i othranjen je haramom, pa kako da mu se dova primi. (Muslim)

Molimo Uzvišenoga da primi naše ibadete i dove a da ono što stičemo i čime hranimo svoje ukućane bude čisto i od Boga dozvoljeno-halal!

Gospodaru naš molimo te u ovome velikome džumanskome danu  da podariš

Bolesnima zdravlje,

Siromašnima ospkrbu,

Zalutalima s Tvoga puta svjetlo upute Tvoje,

Našoj domovini mir, stabilnost i prosperitet,

Našim vođama mudrost, poštenje i odgovornost,

Našim šehidima obilje nagrada i počasti u vrtovima džennetskim.

Ljudima Gazze i Palestine dugo očekivanu  slobodu i mir,

Gospodaru naš,

ne ostavi nam ni jedan grijeh a da ga ne oprostiš,

niti jednu brigu a da je ne otkloniš,

niti ijednu želju i potrebu s kojom si Ti zadovoljan, a da je ne ispuniš, o Ti od svih milosnih Najmilostiviji!

UPUTI NAS PRAVIM PUTEM GOSPODARU!

Amin ja rabbe-l -alemin!

 

 

 

 

Najpopularnije