Direktor Biblioteke dr. Ahmed Hatunić održao je hutbu 04. 07. 2025. godine u džamiji Behram-begove medrese, koju prenosimo u cijelosti:
Hvala Allahu Uzvišenom, Milostivom i Samilosnom kojeg svakoga dana molimo da nas uputi na pravi put,
Hvala Allahu Uzvišenom na blagodatima duhovnoga i materijalnoga u nama što nas čini ljudskim bićima u pravom smislu te riječi i Njegovim dostojnim namjesnicima na Zemlji,
Neka su Allahovi blagoslovi i mir na vjerovjesnike i poslanike- bespogovorne uzore ljudi u vjerovanju, činjenju dobra i u svakom koraku života za sva vremena i do kraja svijeta,
Neka su Allahovi blagoslovi i mir na posljednjega, završitelja svih poslaničkih misija, svjedoka, donosioca radosnih vijesti, onoga koji opominje i koji je ustvrdio da je svako onaj ko igra na sreću i ko se kocka griješnik i neposlušnik naspram Uzvišenog Allaha Gospodara i vladara svih svjetova,
Neka su Allahovi blagoslovi i mir na njegovu časnu porodicu, vjerne drugove-ashabe i sve one koji riječima i djelima svjedoče božansku moć i sveznanje.
Neka je milost Uzvišenoga nad svim našim precima, roditeljima i praroditeljima kroz sva stoljeća i generacije od početka svijeta.
Zazivam obilja darova i blagodati nad bosanskim šehidima u berzehskim staništima, koji su položili svoje živote u gradivne stubove i temelje države Bosne i Hercegovine a koji su nama stalna opomena i podsticaj da nastavimo uspravno hoditi i graditi sebe, svoje porodice i svoju domovinu Bosnu i Hercegovinu.
Prizivam zadovoljstvo, milost te berzehske i ahiretske počasti za plemenitog Behram-bega, vakifa-osnivaču Behram-begove medrese u Tuzli, uz molbu Uzvišenome da ga za mnogobrojne plodove dobročinstva obilato nagradi!
Poštovana braćo i sestre,
Danas je 9. dan mjeseca muharrema 1447. hidžretske godine ili 4. juli 2025. godine po gregorijanskom evropskom kalendaru.
U danima smo časnoga i svetoga mjeseca muharrema, prvoga mjeseca hudžretskoga kalendara, jednoga od svetih i odabranih mjeseci u godini u kojem muslimani čitavoga svijeta započinju novu godinu koja dolazi nakon obreda hadža, žrtvovanje kurbana i obilježavanje bajrama kao jednoga od dva najveća blagdana u kojima muslimani pokazuju radost i zadovoljstvo. Sutra je deseti muharrem, dan ašure, u kojem se vjernici prisjećaju dana spasa Nuha a.s. i njegovih sljedbenika kao i drugih Allahovih poslanika i njihove tradicije posta u tome danu iz zahvalnosti Uzvišenom. Ibn Kajjim El-Dževzijje o postu Dana ašure, koji je pohvalan ali ne i obavezan čin kaže:“Tri su stepena (načina) posta (dana Ašure), najpotpuniji od njih je da se posti i dan prije i dan poslije njega, a nakon toga da se posti deveti i deseti dan, a nakon toga je izdvajanje postom samo desetog dana.“
Svi islamski obredi i oblici ibadeta koji su propisani imaju za cilj između svega ostaloga da moralno i odgojno djeluju na čovjeka, da ga duhovno uzdignu i učine ga više svjesnim veličine, svemoći i savršenstva Uzvišenoga Allaha Kojem trebamo robovati i od Koga pomoć i zaštitu trebamo tražiti moleću ga da uvijek budemo na pravome putu.
Svaki naš ibadet i pokušaj približavanja Uzvišenom Allahu trebalo bi da nas učini boljim ljudima koji če činiti samo dobro, sebi i drugima, i koji će izbjegavati sve ono što je zabranjeno, ružno i štetno za pojednice, porodicu i društva u kojima ljudi žive.
Islam je donio krunsko i pečatno zakonodavstvo koje će trajati do kraja svijeta na svim mjestima i odnositi se na sve ljude, što misiju posljednjega Poslanika s.a.v.s. čini drugačijom u odnosu na sve prethodne poslaničke misije, Islamsko zakonodavstvo ima svoje opće ciljeve koji štite najvažnije vrijednosti u životu čovjeka bez kojih je nemoguće normalno odvijanje života.
Tako islam štiti vjeru čovjeka, njegov život, imetak, razum, potomstvo i čast donoseći čitav niz praktičnih propisa čija primjena će zasigurno donijeti sreću i zadovoljstvo ljudima na ovom i budućem svijetu. Uzvišeni Allah na više mjesta u Kur’anu govori o tome da je On taj koji daje opskrbu svemu onome što je na nebesima i na Zemlji iz svojih bezgraničnih obilja čiji je isključivi vlasnik i vladar. Polazište vjernika da je Uzvišeni vlasnik svega s jedne i darovatelj blagodati i nafake s druge stane, važno je vjerovanje za ispravno shvatanje života i ponašanje čovjeka koji mora biti svjestan svoje malenkosti, zavisnosti i prolaznosti kao i toga da će od dobara na koncu steći onoliko koliko to Uzvišeni Allah hoće.
Želja jednoga dijela ljudi savremenoga doba u našem društvu jeste da na što brži i lakši način dođu do zarade i materijalnih dobara ovoga svijeta ne pitajući se pri tome o vrlo važnom pitanju a ono glasi da li je ono što čovjek stiče stečeno na halal ili haram način. Mnoštvo je vidova haram sticanja i haram zarade za kojim posežu žitelji našega vremena a jedan od načina koji donosi jako mnogo štete pojedincu, njegovoj porodici i društvu jesu igre na sreću ili kocka.
Radi se o gotovo sveprisutnome problemu koji sve više pogađa naša sela i gradove, mlade i stare, obrazovane i one koji su manje obrazovani gradeći u njima gubitničku svijest koja počiva na uvjerenju da se igrama na sreću, kockom, nagradnim igrama, ili opkladama a ne trudom, radom i zalaganjem mogu postići uspjesi i riješiti materijalni problemi, oskudice ili siromaštva.
Uzvišeni Allah je u Kur’anu jasno i beskompromisno zabranio svaki vid kocke ili igre na sreću u ajetu u kojem se jasno zabranjuju alkohol i sva opojna sredstva:
O vjernici, vino i kocka i kumiri i strelice za gatanje su odvratne stvari, šejtanovo djelo; zato se toga klonite da biste postigli što želite. Šejtan želi da pomoću vina i kocke unese među vas neprijateljstvo i mržnju i da vas od sječanja na Allaha i od obavljanja molitve odvrati. Pa hoćete li se okaniti? El-Maide, 90, 91
Sa stanovišta islama kocka predstavlja svako ulaganje na sreću koje podrazumijeva da neko ulaže a neko gubi novčana sredstva ili nešto drugo, a što počiva na slučajnosti, sreći, umješnosti i vještini igre, brzini, snazi pa čak i znanju ukoliko postoji ulaganje takmičara ili igrača na način da pobjednik dobiva a onaj ko izgubi igru ili bilo šta drugo gubi uložena novčana sredstva.
Allahov poslanik s.a.v.s. je ustvrdio da onaj koji kocka čini neposluh prema Uzvišenom Allahu i njegovom poslaniku poistovjetivši kockara i igrača na sreću s onim ljudima koji su natopili svoje ruke u meso i krv svinje, odnosno onim ljudima koji jedu svinjsko meso.
Interesantno je da je zabrana kocke spomenuta u istom ajetu u kojem se zabranjuju žrtvenici za kumire, gatanje, i alkoholna pića i opojna sredstva što aludira na bliskost u jačini zabrane s jedne i veličini grijeha s druge strane a sve u nastojanju da se ljudi okane tih grijeha koji doslovno guše savremeno čovječanstvo.
Kocka i sve vrste igara na seću sa sobom nose čitav niz loših posljedica poput oslanjanja na sreću a ne na trud, ruše domove i izazivaju neprijateljstvo među ljidima, odvraćaju od ibadeta, podstiču na ljenost i kriminal, izazivaju brigu i tjeskobu i navode čovjeka na druge grijehe i prestupe.
Vrlo je važno znati da su sve vrste igara na sreću islamom strogo zabranjene bez obzira na njihovu vrstu, ime i načine igre, i da potpadaju pod zabranjenu aktivnost koja se nazoiva EL-MEJSIR a koja svojim izvornim značenjem na arapskom jeziku ukazuje na želju čovjeka da olahko i bez zalaganja ostvari materijalnu dobit i riješi svoje poteškoće.
Rješenje za materijalne poteškoće nije u slijeđenju šejtanovog puta, odvratnih stvari i šejtanovog djela poput kocke već je spas u čvrstom vjerovanju da Uzvišeni Allah daruje i daje iz svojih obilja, te da se mora vrijedno raditi u životu na ovome svijetu da bi se zadobili uspjeh i spas na oba svijeta.
Nadamo se i vjerujemo da će sinovi i kćeri našega naroda u sadašnjosti i budućnosti biti više svjesni božanskih postavljenih granica dozvoljenoga i zabranjenoga, halala i harama, ne samo u području ishrane, već u svakom djeliću ljudske stvarnosti a naročito na polju sticanja nafake i sredstava za život, jer čovjek mora živjeti od onoga što je dozvoljeno a ne zabranjeno te opskrbiti svoju porodicu isključivo iz halala!
Allahov Poslanik, s.a.v.s., u hadisu kaže: “Čovjek će zbog dugog putovanja biti neuredan, prašnjav i takav će dići ruke prema nebesima, moleći: -O Gospodaru! O Gospodaru! A njegova hrana i piće njegovo i odjeća njegova su na haram /na nedozvoljen način stečeni, i othranjen je haramom, pa kako da mu se dova primi. (Muslim)
Molimo Uzvišenoga da primi naše ibadete i dove a da ono što stičemo i čime hranimo svoje ukućane bude čisto i od Boga dozvoljeno-halal!
Gospodaru naš molimo te u ovome velikome džumanskome danu da podariš
Bolesnima zdravlje,
Siromašnima ospkrbu,
Zalutalima s Tvoga puta svjetlo upute Tvoje,
Našoj domovini mir, stabilnost i prosperitet,
Našim vođama mudrost, poštenje i odgovornost,
Našim šehidima obilje nagrada i počasti u vrtovima džennetskim.
Ljudima Gazze i Palestine dugo očekivanu slobodu i mir,
Gospodaru naš,
ne ostavi nam ni jedan grijeh a da ga ne oprostiš,
niti jednu brigu a da je ne otkloniš,
niti ijednu želju i potrebu s kojom si Ti zadovoljan, a da je ne ispuniš, o Ti od svih milosnih Najmilostiviji!
UPUTI NAS PRAVIM PUTEM GOSPODARU!
Amin ja rabbe-l -alemin!



