U džamiji Behram-begove medrese u Tuzli 4. aprila 2025. godine hutbu je održao dr. Ahmed Hatunić, direktor Biblioteke “Behram-beg” u Tuzli.
U nastavku hutbu prenosimo u cijelosti.
Svakodnevno i redovno obavljanje namaza je stub pokornosti Uzvišenom
Dr. Ahmed Hatunić
Hvala Allahu Uzvišenom, Milostivom i Samilosnom kojeg svakoga dana molimo da nas uputi na pravi put,
Hvala Allahu Uzvišenom na blagodatima duhovnoga i materijalnoga u nama što nas čini ljudskim bićima u pravom smislu te riječi i Njegovim dostojnim namjesnicima na Zemlji,
Neka su Allahovi blagoslovi i mir na vjerovjesnike i poslanike- bespogovorne uzore ljudi u vjerovanju, činjenju dobra i u svakom koraku života za sva vremena i do kraja svijeta,
Neka su Allahovi blagoslovi i mir na posljednjega, završitelja svih poslaničkih misija, svjedoka, donosioca radosnih vijesti, onoga koji opominje i koji je ustvrdio da je glava svega što postoji islam, da je njegov stub namaz a da je vrhunac svake stvari trud i zalaganje na Allahovom putu,
Neka su Allahovi blagoslovi i mir na njegovu časnu porodicu, vjerne drugove-ashabe i sve one koji riječima i djelima svjedoče božansku moć i sveznanje.
Neka je milost Uzvišenoga nad svim našim precima, roditeljima i praroditeljima kroz sva stoljeća i generacije od početka svijeta.
Zazivam obilja darova i blagodati nad bosanskim šehidima u berzehskim staništima, koji su položili svoje živote u gradivne stubove i temelje države Bosne i Hercegovine a koji su nama stalna opomena i podsticaj da nastavimo uspravno hoditi i graditi sebe, svoje porodice i svoju domovinu Bosnu i Hercegovinu.
Poštovana braćo i sestre,
Danas je 6. dan mjeseca ševvala 1446. hidžretske godine ili 4. april 2025. godine po gregorijanskom evropskom kalendaru.
Nalazimo se u postramazanskim i postbajramskim danima u kojima osjećamo mnogobrojne tragove i uticaje proteklog mjeseca ramazana s njegovim danima i noćima i mnogobrojnim prilikama da se približimo Gospodaru i Stvoritelju svih svjetova izvršavajući tako svoju primarnu ljudsku zadaću i misiju koja podrazumijeva-ibadet, pokoravanje, robovanje, klanjanje i slijeđenje odredbi Uzvišenoga Allaha kojeg obožavamo i od kojeg pomoć i zaštitu tražimo. Uzvišeni je rekao:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإِنسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ [الذاريات: 56
Ljude i džine sam stvorio da mi se pokoravaju.
Temeljna zadaća čovjeka u svakome njegovome danu jeste ibadet koji predstavlja smisao njegovoga života i temeljni cilj njegovoga stvaranja i postojanja na Zemlji.
Ibadet je jedini način i jedino sredstvo putem kojeg čovjek može nahraniti svoju dušu, ono duhovno suštinsko u nama, što nam obezbjeđuje smiraj i zadovoljstvo, više nego bilo šta materijalno bez obzira na njegov kvalitet i veličinu. Stoga, valja i poslije ramazana nastaviti s redovnim ibadetima i svojoj duši koja predstavlja esenciju čovjeka dati ono što joj pripada, hranu, piće, lijek i odjeću što će zasigurno donijeti ugodne plodove i darove ovoga i budućega svijeta.
Stalni i svakodnevni ibadet kojeg muslimani obavezno obavljaju jeste namaz koji prestavlja stub vjere i jednu od posljednjih oporuka Poslanika Muhammeda s.a.v.s.
Uzvišeni Allah je rekao:
فاذكروني أذكركم واشكروا لي ولا تكفروني (152) سورةالبقرة
يا أيها الذين آمنوا استعينوا بالصبر والصلاة إن الله مع الصابرين (153) سورةالبقرة
Sjećajte se vi Mene, i Ja ću se vas sjetiti, i zahvaljujte Mi, i na blagodatima Mojim nemojte neblagodarni biti!
O vjernici, tražite sebi pomoći u strpljivosti i obavljanju molitve! Allah je doista na strani strpljivih.
Namaz je jedan od načina ibadeta Uzvišenom koji čovjeku obezbjeđuje stalno sjećanje i pominjanje Stvoritelja i stalnu vezu s Njim.
Namaz je u islamskim tekstovima označen s pojmom es-salatu što u arapskome jeziku podrazumijeva molitvu-dovu i milost. Kod islamskih učenjaka es-salatu ili namaz podrazumijeva ibadet Uzvišenom Allahu koji posjeduje poznate i posebne riječi i djela koja počinju s tekbirom-veličanjem Allaha a završavaju se s predajom selama. Namaz je drugi sastavni elemenat islama ili njegova osnova koja je neizostavan uvjet da bi neko bio smatran muslimanom o čemu govori više predaja od Poslanika s.a.v.s. koje jasno kazuju da islam počiva na pet temelja: kelime i šehadetu, namazu, postu, zekatu i hadždžu ko je u mogućnosti. Obaveza namaza je cjeloživotna svakodnevna obaveza kod kuće i na putovanju, u stanju zdravlja i bolesti, u ratu i miru izuzimajući od toga stanje žene s mjesečnim i postporođajnim krvarenjem.
Kada god čovjek pod uticajima dunjalučkih obaveza i preokupacija zaboravi na Uzvišenog Allaha namaz je tu da ga podsjeti na Uzvišenog dajući njegovoj duši potrebnu duhovnu hranu i osvježenje koje će ga činiti spokojnim i zadovoljnim.
U jednome hadisu Allahov Poslanik s.a.v.s. je rekao: Zapalit ćete se, zapalit ćete se. Kada klanjate sabah-namaz ugasit ćete vatru u sebi. Potom ćete se opet zapaliti, pa kada klanjate podne-namaz ugasit ćete vatru u sebi. Zatim ćete se ponovo zapaliti pa kada klanjate ikindija-namaz ugasit ćete vatru u sebi. Zatim ćete se opet zapaliti pa kada klanjate akšam namaz ugasit ćete vatru u sebi. Potom ćete se ponovo zapaliti a kada klanjate jacija-namaz ugasit ćete vatru u sebi. Potom ćete spavati kada vam se neće pisati djela sve dok se ne probudite.
Navedeni hadis ukazuje na to da namaz čisti čovjeka od grijeha i prijestupa i štiti ga od vatre nezadovoljstva, zaborava na Boga, nestrpljivosti i nemira koji se u njemu pojavljuju.
U drugome hadisu Poslanik s.a.v.s. poredi ulogu namaza s ulogom rijeke u kojoj se čovjek kupa pet puta na dana postavljajući ashabima pitanja: Da li bi na tom čovjeku ostalo išta prljavo? Tako Uzvišeni Allah briše grijehe i prijestupe čovjeka koji redovno obavlja namaz koji tada, shodno drugoj Poslanikovoj a. s. predaji otapadaju s čovjeka kao što lišće spade s drveća. Uzvišeni kaže: I obavljaj molitvu početkom i krajem dana, i u prvim časovima noći! Dobra djela zaista poništavaju hrdava. To je pouka za one koji pouku žele. Hud, 114
Pomozimo sami sebi u ovim postramazanskim danima s namazom i strpljenjem moleći zaštitu Uzvišenoga od svega onoga što je zlo i ružno. Redovno obavljanje propisanih namaza će nas zasigurno čuvati na pravome putu i odvraćati nas od razvrata i svega onoga što je grijeh. Ustrajavajmo u ovom ibadetu i pozivajmo svoje ukućane da ga revnosno obavljaju. Neka to bude u našim djelima i u našim dovama onako kako su za svoje potomstvo molili Allahovi poslanici a. s.
Allahov Poslanik Ibrahim a. s. je učio dovu: Gospodaru moj, daj da ja potomci moji obavljamo molitvu; Gospodaru naš, Ti usliši molbu moju! Ibrahim, 40
Ismail a. s. je pozivao na namaz:
I spomeni u Knjizi Ismaila! On je ispunjavao dato obećanje i bio poslanik, vjerovjesnik,
i tražio je od čeljadi svoje da molitvu obavljaju i da milostinju udjeljuju, i Gospodar njegov je bio njima zadovoljan. Merjem 54, 55
To su shodno kur’anskim ajetima činili i Musa, Isa, Lukman, Muhammed a.s. i svi drugi poslanici kojima je namaz stavljen u obavezu.
Istrajavanje u obavljanju svih pet dnevnih namaza svojevrstan je moralni korektiv vjernika koji bi ga trebao odvraćati od bilo kakvoga griješenja i učiniti ga od onih koji čine dobro i dobročinstvo drugim ljudima.
Molimo Uzvišenoga, Gospodara svih svjetova da nas učini od onih koji obavljaju svoje namaze, drugima savjetuju da to čine i da nas učini od onih na koje namazi odgojno-moralno djeluju.
Gospodaru naš molimo te u ovome velikome džumanskome danu da podariš
Bolesnima zdravlje,
Siromašnima ospkrbu,
Zalutalima sa Tvoga puta svjetlo upute Tvoje,
Našoj domovini mir, stabilnost i prosperitet,
Našim vođama mudrost, poštenje i odgovornost,
Našim šehidima obilje nagrada i počasti u vrtovima džennetskim.
Gospodaru naš,
ne ostavi nam ni jedan grijeh a da ga ne oprostiš,
niti jednu brigu a da je ne otkloniš,
niti ijednu želju i potrebu s kojom si Ti zadovoljan, a da je ne ispuniš, o Ti od svih milosnih Najmilostiviji!
UPUTI NAS PRAVIM PUTEM GOSPODARU!
Amin ja rabbe-l -alemin!